Nieuw Zeeland: werkelijk fantastisch !!

Het is gewoon onbeschrijflijk hoe mooi dit land is, ik kan jullie nog honderd duizend foto's tonen maar dit moet je gewoon zelf komen ervaren.

Ik geniet hier gewoon elke dag, neen elke minuut van deze prachtige natuur.  Daar bovenop zijn de mensen gewoon zalig, gisteren nog met een NZ koppel een wijntje zitten drinken bij de tent al kijkend naar de zonsondergang en de bergen.

Heel veel foto's dus en geloof mij de selectie maken is bijna onmogelijk.

Ik ben de laatste keer geëindigd met de ferry naar het zuiderland. Ongeveer het laatste uur vaar je door het smalle kanaal van de Marlborough sounds. Schitterende uitzichten heb je bovenop de boot op de sounds.

Marlborough sounds

Marlborough sounds from ferry

Het is kerstdag en ik besluit om nog een nachtje in een b&b te verblijven in Picton. Wederom super warme mensen en 's avonds eet ik gezellig met hun.

De volgende dag ga ik naar de isite (toeristenburo) omdat ik wil mountainbiken of wandelen op Queen Charlotte track in de sounds. Mountainbiken lijkt enkel mogelijk voor ervaren mensen blijkbaar dus dat is niet zo'n goed idee dus uiteindelijk besluit ik om de eerste 2 dagen van de track te wandelen. Onmogelijk om de volledige track te doen wegens tijdsgebrek.

Great NZ humor

De boot van 10 u is vol en ik kan pas om 13:00u vertrekken. De kleine boot hotst en totst over het water en het duurt een 1,5u eer we arriveren op schip cove.

Boat ramp in Ship Cove

Ik ben een beetje ongerust want de eerste dag zou 5,5u wandelen zijn dus ik besluit om niet te treuzelen. Echter na 2 u lig ik blijkbaar al een uur voor op schema en uiteindelijk doe ik het in 4 u. De uitzichten zijn wederom fantastisch.

Great !

Love it !

Awesome !

Op het track zijn er heel veel possum vallen wat een ware pest is in NZ en ze doen er hier alles aan om ze te elimineren. Ze maken er ook mutsen, sjalen, ...van, echt super zacht. Ik ga dat nog kopen want ik zal het nodig hebben in België!

Possum caught in trap

Ik verblijf in een Lodge met uitzicht op de zee maar die blijkt toch wat te koud te zijn om te zwemmen. Ik eet een seafoodshowder wat een soort vissoep is met knoflook brood. Oh wat heerlijk! De volgende dag haast ik me niet want ik heb de boot om 15u terug en ze geven 5u vandaag als wandel tijd dus onderweg doe ik een praatje met NZers en uiteindelijk kom ik nog om 13:30u aan. De boot uiteindelijk pas om 16u.

Almost ....

Weka

Am I dreaming ?

Nepal zit duidelijk nog goed in mijn benen want van de wandel tijden hier aangegeven moet ik ongeveer 1/3 aftrekken om mijn wandel tijd te bekomen.

En dan natuurlijk hoe kan het ook anders wijn proeven in Blenheim. Samen met een aantal andere toeristen heb ik een tour gedaan door het wijngebied. In totaal 4 wijnhuizen bezocht waar we telkens 5 wijnen (rood, wit, rose) en schuimwijn hebben geproefd. Het werd gezelliger en gezelliger na elke halte!

The grapes

Tasting

Maar eerlijk toegeven dit kon toch niet tippen aan mijn onwaarschijnlijke belevenissen in Kaikoura. Het begint al met de weg daar naartoe die echt prachtig is en dan beland je in een baai vol met zeehonden, echt overal waar je kijkt.

Way to kaikoura

Red billed gull

Seal

Woolly seal

Seal colony

Ik slaap er op een camping buiten de stad wat ik meestal doe

Sunset at camping site

en doe er een wandeling rond het schiereiland en weer wordt ik overdonderd door de prachtige natuur. Echt werkelijk overal waar je komt in NZ kijk je je ogen uit. Het is bijna niet te geloven dat dit allemaal kan zo relatief kort bij elkaar.

Coastal view

No words

Am I already in Hawai ?

So beautiful

De volgende dag ga ik naar het whalewatch centrum maar er is heel veel mist die dag en ik vrees het ergste. En ja alle  boekingen van die ochtend worden geannuleerd maar ik kan gelukkig overboeken naar de volgende dag.

Where is the sea ?

Namiddag ga ik met dolfijnen zwemmen maar de mist is nog steeds heel fel dus ik vrees ook het ergste voor dat maar gelukkig gaat dat wel door! En jongens is me dat een belevenis ! Echt waar als je ooit de kans krijgt om dat te doen .... DOEN !!!!!

Aangekleed in wetsuit en snorkel want het zijn natuurlijk wilde dolfijnen in open zee dus koud. In totaal mogen we tot 4 keer in het water duiken want dolfijnen verplaatsen zich snel dus de boot verplaatst zich ook als ze weer weg zijn. Iedereen is werkelijk extatisch na de eerste duik. Ze zijn echt met heel veel en zwemmen boven, onder en naast je en komen echt kortbij. We mogen de dieren natuurlijk niet aanraken wat ik een paar Chinezen wel zie doen. En plots ook nog een albatros voor mijn neus aan het dobberen op het water en dit is werkelijk een imposante vogel met een gigantische bek.

Jumping dolphins

They are very sociable

Bij de laatste duik moet ik mij echt een weg banen door de dolfijnen om terug bij de boot te geraken dit is toch bijna niet te vatten!

Wel ik geniet er nog steeds van gewoon om dit neer te schrijven

Spijtig genoeg was het voor een paar mensen na 2 duiken al afgelopen want meer en meer mensen begonnen zeeziek te worden. Tegen dat we terug aan wal waren was bijna iedereen zeeziek behalve de crew, ik en nog 3 anderen.

Als ik terug in mijn auto kom, mis ik iets maar het duurt even voor ik door heb dat mijn achteruitkijkspiegel verdwenen is. Die blijkt gewoon van de vooruit gevallen te zijn! Na een telefoontje met Apex laat ik die later repareren in Christchurch.

Oeps !

'S avonds eet ik natuurlijk vis, heerlijke mosselen, een beetje groter dan die van bij ons.

Delicious green lipped mussels

En dan de walvissen, wel eentje althans maar dat was meer dan genoeg om een idee te krijgen van de reusachtigheid van dat dier. Wederom gaan we met een boot op open zee en wederom veel zeeziek, maar dat was net als gisteren aangegeven omdat de zee ruw is op dat moment. Ik heb er gelukkig weer geen last van. De boot racet echt over het water als er een walvis aan de oppervlakte wordt geseind. Met momenten lijkt het of de boot in een diepe put valt om dan keihard op het wateroppervlakte neer te komen. Ik vond het geweldig maar anderen wat minder.

Een walvis komt regelmatig voor zuurstof aan de oppervlakte en duikt dan weer weg om te eten. Zo'n duik duurt 45 tot 60 minuten dus als die duikt is je kans verkeken. We hebben vrij snel een eerste walvis die echt minuten aan de oppervlakte blijft waarvan je slechts een fractie kan zien. En dan plots duikt die weg wat echt zeer snel gaat. Ik heb nog net een foto van zijn staart kunnen maken!

Top of Sperm whale

Sperm whale tale

We racen nog 2 keer naar een andere maar telkens arriveren we te laat en is die weggedoken. Daarna zien we nog een paar zeehonden en heel veel dolfijnen.

Dusky dolphins

Swimming seal

Ik verlaat het memorabele Kaikoura en doe een lange rit naar Christchurch, de stad die tot twee keer toe door een zware aardbeving is getroffen. In eerste instantie merk ik er niets van maar als ik de volgende dag verder in de stad ga dan zie je overal beschadigde gebouwen die gestut worden of gebouwen waarvan de ramen en deuren zijn dichtgetimmerd. Er zijn echt heel veel verlaten gebouwen. Daarnaast zie je ook heel veel moderne nieuwbouw voor de wederopbouw. Ze zijn echt overal aan het werk in de stad.

Remnants of building

Shops closed with woorden pannels

Lots of buildings need support

Tijdens de stadswandeling bezoek ik re- start dat een shopping wijk is waar de winkels allemaal in containers zitten, de kartonnen kerk en de half verwoeste kathedraal.

Re-start shopping area

Lots of artwork on buildings

Cathedral destroyed

Memory of 2011 earthquake victims, empty white chairs

Maar ik neem ook de gondola tot bovenop Mount Cavendish 945m en doe daar een zeer mooie wandeling rond de rand van de krater met uitzicht over Christchurch, het Banks schiereiland en de oceaan.

Crater rim

Lyttleton harbour

Very blue lakes

Daarna doe ik de oversteek naar het westen van het zuidereiland via Arthurs pass. Het eerste deel is vrij vlak door een niemandsland maar dan beland je in de bergen en is het slingeren door de bochten. Wederom adembenemend!

Arthurs pass highway

Ik stop in het dorpje Arthurs pass voor info over wandelingen en doe de Temple basin trek die vrij steil naar boven gaat met sublieme uitzichten over de bergen.

Arthurs pass national park trek

No hangover today !

Finally the top!

Bridge with a view

In Hotikita ontmoet ik op de camping aan het Kaniere meer een paar gezellige Amerikanen en het wordt wederom een gezellige avond. 'S morgens stap ik uit mijn tent en het uitzicht is zo mooi dat ik hier wel een paar dagen zou kunnen blijven.

Kaniere lake

Maar ja de glaciers wachten op mij nl. Franz Josef en Fox. Tussen Hokitika en Wanaka is er werkelijk nauwelijks bewoonde oppervlakte. De dorpjes die er zijn zijn echt vrij klein en ik vermoed vrij verlaten buiten het toeristenseizoen.

De bedoeling was om een helikopter vlucht te doen hier maar ik was nogal verbaast over het immense aantal vluchten dat hier gaat. Het is een af en aan vliegen en de glaciers worden elk jaar al kleiner door de opwarming van de aarde. Dus ik heb besloten om het niet te doen.

Wandelen dan maar nl. de korte wandelingen naar de kop van de glaciers maar je kan er niet zo kort bijkomen hoor!

Franz Josef glacier

Franz Josef glacier is very dangerous ;-)

Walking in valley to Fox glacier

Close to Fox glacier

En in Franz Josef doe ik de Alex Knob dagtrek (1000m steigen) en wat een uitzicht op de top!!!

Way to many ...

They ruined my photo

Franz Jozef from Alex knob

View from Alex knob

Uiteindelijk beland ik in het verlaten Haast waar ik mijn tent opzet op een camping die vorig jaar in januari nog compleet overstroomt is. Naast mij een NZ koppel die mij een wijntje aanbieden en ik babbel nog tot laat met hen.

Sunset Haast

Die nacht regent het en ik heb dan ook weinig zin om 's morgens uit mijn tent te komen want het is koud en regenachtig wat geleden is van de eerste vier dagen dat ik in NZ ben. Maar he, ik moet niets dus ik blijf gewoon liggen. Daarna probeer ik bij de toeristinfo te achterhalen waar een ATM is, nergens blijkbaar pas in Wanaka zo wat 145 km verder. Ja zo gaat dat hier, idem als tanken wat je ook goed moet plannen.

Vervolgens rij ik naar Jackson bay om te gaan wandelen maar onderweg begint het te regenen, ik blijf nog even in mijn auto zitten maar besluit dan om verder naar Wanaka te rijden. Onderweg plots een pinguïn langs de weg ... hoe zot is dat zeg! Hij loopt gewoon te waggelen langs de weg en loopt dan pardoes de straat over de bosjes in. Ik rij vervolgens een stuk rustiger verder uit schrik dat ik zo'n pinguïn zou doodrijden, stel je voor!

Oh hello little buddy

See you later !

De weg via de Haast pass naar Wanaka is wederom schitterend, zo erg zelfs dat ik mij niet kan bedwingen om te stoppen en een wandeling te doen. Echt overal zijn er in NZ wandelingen, ik zou niet liever dan ze allemaal willen doen. Er zou blijkbaar ook een super lange wandeling zijn van het noorden tot het zuiden van NZ.

Walk scenery in Haast pass

En daarna wordt het nog "erger", het Wanaka -en Hawea meer, echt helblauw omgeven door bergen die erin weerkaatsen. Elke dag denk je, mooier dan dit kan niet en de volgende dag is het weer van dat. Dit is gewoon een droomland ... ik denk dat als er al een hemel bestaat dan zou die er zo mogen uitzien! Het is hier trouwens super warm weer vergeleken met Haast, 27 graden.

Hawea lake

Hier kan je super veel wandelingen doen dus ik moet hier absoluut 2 nachten blijven. Ik zet mijn tent op mijn uitzicht op de bergen. De volgende dag rij ik naar het Mount aspiring nationaal park. Het grootste deel van de weg is gravel en ik rij met een grote stofwolk achter mij. De koeien en schapen lopen hier gewoon over en naast de weg. De weg loopt door een vallei met rondom allemaal bergen. Dit is gewoon magnifiek. Met momenten denk ik dat ik straks met een platte band ofzo zit want de stenen kletteren tegen de auto en dan moet ik ook nog een paar keer door een stroom water rijden. Ik moet weer denken aan mijn rit op de Coromandel.

Ik doe er de Rob Roy valley walk naar de gelijknamige glaciers. In totaal is het 300 m klimmen om dan terecht te komen in een vallei met een geweldig uitzicht op de glacier met indrukwekkende watervallen. Soms gedonder als er ijs afbreekt van de gletsjer.

Rob Roy valley trek

Mount Aspiring national park

Rob Roy glacier

Daarna doe ik nog een korte wandeling naar Diamond Lake en lookout over Wanaka meer. Ik laat de foto's voor zich spreken.

Diamond lake

Reaching lookout point

Awesome !

Dit land heeft gewoon alles waarvan ik hou !!

Ik heb slechts 1 negatief puntje gevonden ... Zandvliegjes. Kleine vliegjes die steken als een mug maar ze zijn met veel meer!!! Ze zitten in je tent, auto, ... Ik heb er enkel nog maar last van gehad in het westen van het zuidereiland.

Ik heb vandaag een rustdag ingebouwd want van al die wandelingen, meestal sterk stijgen, begon ik last te krijgen van vermoeide knieën en kuiten. Daarom dus eindelijk tijd voor deze blog. Het is super druk geweest de afgelopen dagen want je kan hier zoveel wandelingen doen en ik geniet er op en top van!

Het is vandaag pinguin- dag, over een uur arriveren ze aan de kust dus nog rap iets eten en dan weer genieten van de zovele mooie dieren hier !

Oh ja ik loop nog steeds achter met mijn verslag want zit ondertussen al terug aan de oostkust van het zuidereiland.

Posted by gdaniels 19:00 Archived in New Zealand Tagged nz

Table of contents

Comments

Amai Griet, wat een prachtige landschappen. Weer een land om aan ons lijstje toe te voegen. Ik geniet hier al van de foto's, wat een indruk moet dat nalaten als je daar staat....
Lieve groetjes,
Mieke

by Mieke

Dag Grietje,

Ik hoop wel dat je nog van plan ben om terug te komen naar België eh. Je zit daar precies wel heeeel goed! :) Ik ben alleszins heel gelukkig dat het zo goed meevalt.
Groeten,
Koen

by Koen

Een geweldig leven heb je daar precies wel. Alles super mooi en super goed. Wat zal het weer aanpassen zijn in het Belgenland...maar ja dan heb je nog de vele fotootjes en tekstjes om je terug warm te maken en om na te genieten van die heerlijke vakantie!
Groetjes, mama

by Maria Meynkens

Goed zo Griet, bij ons was de walvisspotting in Kaikoura ook ons hoogtepunt. Je voelt je wel heel klein op dat moment !
Erg benieuwd naar je volgende foto's, misschien gaan we toch wel eens terug naar NZ, we hebben nog zoveel te zien :-)
Groetjes,Lieven en Els

by Lieven en Els

Zandvliegjes ... Juist ja. Die was ik al weer vergeten.super irritant en de jeuk gaat en komt. Blijft langer dan een muggenbeet :-).

by claudia

Hoi Griet,
Nieuw-Zeeland klinkt als paradijs op aarde... Leuk! Ook kleine Jasper en Hanne geïntrigeerd door de mooie natuurfoto's (echte walvissen en dolfijnen? ;-)). Geniet er nog van!
Daan en co

by daaneninge

Comments on this blog entry are now closed to non-Travellerspoint members. You can still leave a comment if you are a member of Travellerspoint.

Enter your Travellerspoint login details below

( What's this? )

If you aren't a member of Travellerspoint yet, you can join for free.