Thailand - Bangkok: Het land van de glimlach ?

Het afscheid van Nepal en Khem (hostel owner KTM) was zwaar en er zijn tranen bij te pas gekomen. In dit prachtige land met zijn super mensen heb ik de tijd van mijn leven gehad. Ik weet nu al 100% zeker dat ik terug zal komen!

In Thailand heb ik mijn draai nog niet kunnen vinden, de glimlach waar het land zo bekend voor staat, heb ik nog niet echt gezien maar ik ben dan ook super verwend geweest door de Nepalezen.

Het contrast is erg groot: mooie grote auto's, geasfalteerde wegen, mooi hotel en alles is zo netjes! Ik verblijf in een Rikka Inn hotel op Khao San road wat vergelijkbaar zou moeten zijn met Thamel in Kathmandu maar dat is helemaal niet waar. Laat ons zeggen dat het soort toeristen dat hier komt niet echt veel met mij gemeen hebben. Maar de eerste avond kon ik wel een bucket of Mojito gebruiken om Nepal te vergeten, wat niet gelukt is want er zat volgens mij meer suiker en ijs in dan alcohol!

Trying to forget Nepal with a lot of Mojito ....

Na EBC heb ik 2 dagen niet veel gedaan in Kathmandu en daardoor had ik last van mijn rug gekregen dus ik besluit om de eerste dag in Bangkok vroeg op pad te gaan om de belangrijkste tempels te bezoeken want wandelen is het beste medicijn. De volgende dag gaat het inderdaad al veel beter.

The grand palace scenery

Gate guards at the grand palace

Angry man at the grand palace

The grand palace

Wat Po - enormously reclining bouddha

Wat Po - enormous feed

Wat Arun

Wat Arun - Very steep stairs

Op zondag ga ik naar de chatuchak weekend markt waar ze zowat alles verkopen wat je maar kan inbeelden. Die markt is zo groot dat je eigenlijk nooit echt weet waar je bent. Ik ben daar uiteindelijk bijna 6 uur geweest zo gezellig was het daar rondlopen in die smalle gangetjes en je ogen de kost geven.

They really have everthing you just need to find it

Sweeeets

Fruit juices everywhere you look

Njammie Thai street food

Van al dat wandelen krijg je natuurlijk pijnlijke voeten die verwend moeten worden dus ik laat me 2 dagen op rij een voetmassage geven, zalig en super goedkoop!

Thai food massage is soooo good

Ik geniet ook van alle soorten fruitsappen en shakes die je hier kan krijgen want dat aanbod is beperkt in Nepal en om hygiënische redenen niet echt aan te raden. Njammie.

I had so many of them

Doesn't it look delicious?

De laatste dag bezoek ik Chinatown met zijn nauwe straatjes en post ik een grote doos naar België met souvenirs uit Nepal en dingen die ik niet meer nodig heb zoals mijn iPod ( snik) en kleding die te groot geworden is. In Kathmandu ben ik oa andere onderbroeken moeten gaan kopen, echt schoontjes :-) !

Chinatown

Walkway in Chinatown streermarket

On the road with tuktuk

Het plan was om met de nachttrein naar Chiang Mai te gaan maar alles was al volzet dus is het de nachtbus geworden. Ik heb niet echte goede ervaringen hiermee gehad in Vietnam maar ik moet zeggen dat net als de vlucht naar Thailand alles tot in de puntjes verzorgd was. Heel veel beenruimte en de zetel had zelfs massageknop! Maar eerlijk, weinig avontuur, dan toch liever in een te krappe bus babbelen met de locale mensen zoals in Nepal. Ik ga waarschijnlijk nog vaak vergelijken maar ....

Een nieuw avontuur staat er aan te komen in Chiang Mai met de mannen van "something different tours" waar ik momenteel verblijf maar daar meer over later!

Posted by gdaniels 20:29 Archived in Thailand Tagged thailand Comments (6)

Nepal - EBC trekking: een avontuur van veel ups en downs

EBC map

Day 0: De voorbereiding
Ontmoeting met de gids Gopal die net terug is van ebc. Hij overloopt mijn bagage (nog net niet mijn ondergoed!) en gooit zowat 1/3 eruit! Hij adviseert me om voorlopig niet te starten met diamox (medicijn tegen hoogteziekte). Daarna gaan we op zoek naar een dikke jas en slaapzak om te huren. Wat betekent, een kleine volgepropte kamer en kruip er maar tussen en zoek het maar uit!
Ik ontmoet ook de 4 Maleisiers waarmee ik de trekking doe. 2 vrouwen en 2 mannen, geen koppels maar vrienden die ongeveer 3 jaar ouder zijn dan mij.

Guide Gopal : good moody

Dag 1: Kathmandu - Lukla (2.840m) - Jorsale (2.740m)
Vandaag heel vroeg vertrekken we naar de luchthaven voor onze vlucht rond half 8 naar Lukla. Lukla wordt beschouwd als de gevaarlijkste luchthaven ter wereld. Het is een klein vliegtuigje voor 16 passagiers en je kan de cockpit met piloten gewoon hun werk zien doen. De vlucht is spectaculair: prachtige uitzichten op het landschap en de bergen, veel lawaai van motoren en af en toe een luchtzak. De landing is pas echt de max, het lijkt alsof je tegen een berg gaat aan knallen, we landen, remmen heel hard en plots een scherpe bocht naar rechts en we zijn geland. De landingsbaan is maar 500m lang en 20 m breedte. Het is hier echt een komen en gaan van vliegtuigjes, ze blijven nauwelijks 10 minuten aan de grond en vertrekken dan terug met passagiers naar Kathmandu. Er kunnen maximum 5 vliegtuigjes tzt staan en er zijn meer dan 50 landingen per dag.

Tara airplane

Lukla landing strip

Na het ophalen van de bagage maken we kennis met de Porters: Dawa, Mingmar en Suraj. Deze laatste 2 zijn slechts 16 en 19 jaar.

Dawa: my walking buddy

The Porter boys: Mingmar and Suraj

Na een thee, vertrekken we voor onze eerste tocht naar Jorsale waar we pas arriveren rond 18u. We slapen met uitzicht op de Kosi rivier wat een hels kabaal maakt maar ondertussen is slapen met oordoppen een gewoonte geworden.

Dudh Kosi river

Another suspension bridge !

I survived the suspension bridges

Heaven for stair lovers

Dag 2: Jorsale - Namche Bazaar (3.440m)
Een korte wandeling deze dag want we arriveren iets na de middag al. En het begint ondertussen duidelijk te worden dat die Maleisiers niet echt van plan zijn om sociaal te zijn met mij. Ze spreken enkel Maleisisch wat natuurlijk niet echt bevorderlijk is om enige conversatie met ze te hebben. Daarnaast blijkt dat ze ook over weinig conditie beschikken waardoor we vrij traag wandelen. In Namche Bazaar kom ik Nederlanders tegen waar ik een gezellige babbel mee heb. Ik begin last te krijgen van lichte hoofdpijnen, niets ergs.
De twee jongste Porters lopen altijd vooruit en blijven niet bij de groep.Dawa loopt wel met ons mee.

Namche Bazaar 3.440m

Namche Bazaar - kongde RI peak 6.187m

Dag 3: Namche Bazaar (acclimatisatie dag)
Neen geen rustdag maar stijgen en terug dalen om te wennen aan de hoogte. Hoogtepunt vandaag was de eerste keer Everest zien! We geraken uiteindelijk niet rond met de wandeling omdat er "snails" zijn. Dit zijn de woorden van de gids tegen mij, we maken er onderling veel grapjes over tijdens de trekking. Het gaat soms echt tergend traag zodat we vaak "te laat" komen wat betekent dat de bergen in de wolken zitten. Beste zicht is namelijk s morgens en s avonds. Die avond vraagt de gids mijn mening over de groep, die gast heeft ook ogen in zijn kopie.

Nuptse Everest Lhotse

Dag 4: Namche Bazaar - Tengboche (3.860m)
Vanaf Namche is het al zichtbaar en lijkt het zeer ver weg. Dit is de eerste van vele dagen dat de gids me vooruit stuurt met Dawa om het wat meer uitdagend voor mij te maken. Dawa zijn Engels is niet goed maar dat deert hem niet, met momenten ratelt hij erop los en ik versta er de helft maar van :-) het begint onderweg licht te hagelen en regenen, Dawa en ik bereiken het guesthouse voor de stortregen valt. De anderen komen bijna een uur later binnen, zeiknat! Daar ontmoet ik een grappige Engelsman die we later nog een paar keer tegenkomen. Ik besluit hier om een douche te nemen die zo heet is dat je er niet onder kan blijven staan.

Stairs to the top of the world

Nuptse Everest Lhotse

Favourite mountain of the guide: Ama Dablam 6.812m

Tengboche shopke

Tengboche 3.860m (Nuptse-Everest-Lhotse)

Dag 5: Tengboche - Dingboche (4.410m)
S morgens bezoeken we het klooster van Tengboche en vervolgens naar Dengboche. Na de middag begin ik het moeilijk te krijgen, de hoofdpijn is merkelijk erger en mijn maag maakt serieuze salto's maar ik kan me goed houden tot het guesthouse. Daar ga ik op bed liggen, ik ril over heel mijn lijf. Ik wordt door de gids ingepakt door een berg dekens, krijg maagtablet en poging tot eten van knoflooksoep. Dit laatste blijkt zeer goed te zijn voor hoofdpijn. Ik start met het nemen van Diamox. Die nacht wordt ik elk uur gecontroleerd door de gids maar rond 2u begint het te beteren. Dit is dus AMS (altitude Mountain sickness)

Ama Dablam or Lady finger 6.812m

Dingboche 4.260m - altitude sickness has hit me!

Dag 6: Dingboche (acclimatisatie dag)
Dus geen rustdag maar klimmen en terug dalen. Nog steeds last van hoofdpijn en mijn spieren willen niet mee vandaag. Dus vandaag is de traagheid zeer welkom, het is zwaar. We keren vroeger terug omdat iedereen het zwaar heeft. Ik eet deze en de volgende dagen veel knoflooksoepjes. Die Maleisiers hangen het serieus uit, nooit goedemorgen in de ochtend, geen dankjewel als de gids/Porter weer eens hun dagrugzak hebben moeten dragen ... Eigenlijk kan er nooit een dankjewel af. Het zullen mijn beste vrienden niet worden.

Gopal enyoing the incredible view

No comment ....

Dag 7: Dingboche - Lobuche (4.930m)
Ik ben weer helemaal top vandaag, de Diamox begint duidelijk zijn werk te doen. Ik heb last van tintelingen in mijn vingers wat een bijwerking is maar dat is een detail.

Luxury toilet

Yaks in breathtaking scenery

Yep, that's me!

Memorial scott Fischer, died in summit Everest (descibed in book i read into thin air)

Dag 8: Lobuche - Gorak Shep (5.140m) - EBC (5.364m)
Vandaag wandelen we naar het hoogst gelegen guesthouse op deze trekking in Gorak Shep. Daarna is het richting ebc maar tot mijn teleurstelling zie je daar Everest niet! Dit is het vertrekpunt voor de klimmers die naar de top van Everest klimmen. De jonge Porters komen ons na om onze overwinning te vieren met hot mango. Heerlijk want het begint koud te worden.

Gorak Shep 5.140m

Highest guesthouse: Gorak Shep

Almost there !!

Everest base camp 5.364m

Dag 9: Gorak Shep - Kala Pattar (5.545m) - Pheriche (4.240m)
Dit is pas echt de top of the world!!!! Om 5 uur op pad met zeer steile beklimming naar Kala Pattar. Dit was voor mij het hoogte punt van de reis want je kon hier Everest, Lothse, Pumori,... zeer goed zien en ze leken zo kortbij! Dit was trouwens ook een zeer intensieve trek oa omdat het zo ijskoud was. Daarna zetten we de terugtocht in, afdalen dus. S avonds een warme douche met een emmer.

Heading up Kala Pattar - Pumori 7.161m

Kala Pattar 5.545m - Everest view

Dag 10: Pheriche - Phortse (3.840m)
Verder afdalen vandaag maar ... S morgens blijkt dat 3 van de 4 Maleisiërs geld verloren hebben. Het wordt niet met zoveel woorden gezegd maar ze verdenken de Porters van diefstal wat belachelijk is. Een totale vernedering volgt, die gasten moeten 1 voor 1 hun persoonlijke spullen uitladen voor onze ogen. Een kwade blik van mij naar de gids helpt niet. Dawa trilt over heel zijn lijf en ik probeer hem te troosten, uiteindelijk loop ik naar buiten want het wordt mij teveel. De rest van de dag is de sfeer zeer gespannen.

Dag 11: Phortse - Jorsale (2.740m)
Normaliter zouden we in Namche Bazaar verblijven om naar de politie te gaan om het gestolen geld aan te geven maar die blijken niets te kunnen doen. We maken dus een zeer lange dag en wandelen verder om op tijd terug te zijn in Lukla voor de aangifte.
Het is een zeer lastige dag voor mij en probeer uit de buurt van de horrible 4 te blijven :-)

Dag 12: Jorsale - Lukla (2.840m)
Deze laatste dag wordt alsnog een leuke, ik loop veel voorop met Dawa die weer honderduit kletst waar ik maar de helft van versta maar het is wel gezellig. Het regent wel de hele namiddag maar dat deert me niets vandaag, ik ben na mijn dipje gisteren zeer goed gezind. De gids vraagt of we s avonds de Porters willen uitnodigen voor diner, ik knik, de horrible 4 reageren niet. S avonds spreek ik ze erover aan en na enige overtuiging zijn ze akkoord. Ik heb een zeer leuke avond met de gids en de Porters, de andere gaan vroeg naar bed.

Dag 13: Lukla Kathmandu
Het is wachten vandaag ... Vliegen we of wordt het een extra nachtje Lukla. Het is net als gisteren slecht weer, regen en veel bewolking. Maar het wachten wordt beloond, we vliegen! Het wordt weer een spannende vlucht, deze keer door het slechte weer. In Kathmandu regent het dat het giet de hele dag en nacht, cycloon Hud Hud is daar de schuldige van. Later lees ik dat dit de wereldpers haalt door sneeuwstormen in de Annapurna met doden als gevolg. Gelukkig is het de dagen erna weer heel goed weer en kan ik weer genieten van het warme zonneke wat welkom is na al die koude.

Enkele feiten:

• 3 bergen boven 8.000m (Everest, Lhotse, Makalu)
  • eten, drinken ... Komen allemaal van Kathmandu en moeten door mensen of dieren naar hogere regionen gedragen worden

Porters taking goods from Lukla up the mountains

Stairs crowded with cows

We will have m?eat for dinner tonight

Watch out ... Yaks are coming!

Can't get enough of these yaks

• s morgens is het hier een op en af vliegen van helikopters die mensen met ams terug naar Kathmandu brengen
  • dus hoe hoger, hoe duurder alles wordt
  • kachel enkel in eetruimte, brandstof is de kak van de yak, de slaapkamers zijn dus ijskoud
  • gemiddeld opgestaan rond 6:30u
  • gemiddeld gaan slapen rond 21u
  • gemiddeld 6u per dag gewandeld
  • gemiddeld 3 a 4 liter water per dag gedronken
  • ochtends en avonds zijn zeer koud maar eens als de zon er is, kan het behoorlijk warm zijn
  • 4 douches in 13 dagen !

Het is nu vrijdag en om 13:30u vertrek ik richting Thailand, op naar een nieuw avontuur en ik heb er zin in !!!

Vele vele groetjes vanuit Kathmandu.

Posted by gdaniels 08:42 Archived in Nepal Tagged nepal Comments (6)

Nepal - Gorak shep : ik heb het gehaald !!!

Ja hoor ze hebben hier 4g op een hoogte van 5140m, ongelooflijk ?

Ik ben ondertussen in het hoogst mogelijke guesthouse geraakt.

Vandaag hebben we everest base camp bezocht op 5364m.
Morgen gaan we nog hoger namelijk kala patthar op 5550m.

Niet zonder kleerscheuren, hoogteziek geworden in dingboche op 4410m. Een nacht en dag afgezien, diamox beginnen nemen en daarna weer tip top!

Fysiek valt het zeer goed mee maar dat komt vooral door de zwakke groep waarin ik terecht gekomen ben. Soms krijg in fiat van de gids om vooruit te lopen met een van de porters omdat het zo tergend traag is.

Helaas geen foto's van deze onbeschrijfelijke natuur maar die stuur ik bij de volgende blog update.

Vele groetjes!!!!!

Posted by gdaniels 18:52 Archived in Nepal Tagged nepal Comments (7)

(Entries 16 - 18 of 26) « Page 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 »