Nepal - kathmandu valley: puur genieten!!!

Ja, het is hier puur genieten in Nepal! Interessante cultuur, adembenemende natuur, hemels eten en de mensen .... vriendelijk, amusant en soms schattig. Dit is zeker een land om op je "tot do's" te zetten!

De afgelopen dagen heb ik de Kathmandu vallei verkend.

Als eerste pashupatinath dat ligt aan de bagmati river. De meest heilige hindu tempel in Nepal, enkel toegankelijk voor hindus. Maar het is ook gekend voor zijn openbare crematies aan de rivier. Overledenen krijgen hier in het bijzijn van familie een ceremonie en het lijk, gewikkeld in doeken wordt dan gecremeerd. De assen worden daarna in de rivier gegooid, met de nodige vervuiling als gevolg. Je kan dit alles gewoon volgen vanaf de overkant van de rivier, dat is hier gewoon dagelijkse kost.

Cremation ceremony

Cremation at ghats

Pashupatinath market

Sadhus

Daarna, bhaktapur, newari stadje dat zijn UNESCO world hermitage titel echt waardig is. Overal vind je hier gebouwen en tempels met prachtig houtsnijwerk. Hier heb ik overnacht in nyatapola guesthouse. Een traditioneel newari huis, zeer smal en lage plafonds, ik kon in de badkamer niet recht staan! Hier lopen veel jonge gasten rond van naburige dorpen om te gidsen zodat ze een inkomen hebben. De eerste dag zo iemand ontmoet (Rabin) en hij heeft me de volgende dag een rondleiding gegeven wat hij zeer goed heeft gedaan. Ook de beroemde king curd gegeten (juju dhau), lekker maar niet meer dan dat.

Five storey Nyatapola Temple

Wrestler, ten times stronger than any other man

Pottery square

Woodwork

De volgende halte, nagarkot, wat de tegenhanger is van sarangkot maar dan voor de Everest regio. Telkens verplaats ik mij met locale bussen wat een beleving op zich is. Je hebt altijd de bestuurder en een jong gastje dat aan de deur hangt ( ze rijden hier natuurlijk met de deur open). Dat gastje is verantwoordelijk voor: vanuit de bus roepen naar mensen op straat waar de bus naartoe gaat, 1 keer kloppen op de bus als de bestuurder moet stoppen, passagiers helpen met inladen of uitladen van hun rijst zakken, ...2 keer kloppen als de bus moet rijden en innen van geld. Het zijn vinnige mannekes want ze moeten op en af de rijdende bus springen en soms op en af het dak klauteren om spullen te nemen. Respect!

Double-decker bus

In nagarkot verblijf ik in Mount paradise het ligt buiten het toeristische gedeelte van nagarkot en dus zeer rustig. Ik ben hier de enige gast wat maakt dat ze me hier super in de watten leggen. Het is een nieuw hotel wat maakt dat alles super mooi en schoon is. Ik praat uren met de eigenaar en vertel vraag hem naar een mooie trekking die ik kan doen voor een paar dagen. 'S ochtends om 5u sta ik op om de zonsopgang en de bergen te zien van het viewpoint, 45 minuten bergopwaarts op 2.200m. Het is heel mistig dus de bergen zie ik helaas niet maar wel een zeer mooie zonsopgang. Op de weg naar beneden zie ik mannen van een nabij gelegen legerkamp op en af de berg lopen. De ene al wat enthousiaster als de andere, ik zou het niet kunnen want het is redelijk steil.

Terug beneden, lekker ontbijten en dan een wandeling van 3 a 4 uur terug naar bhaktapur via changu narayan .... Of dat was althans het plan :-)
Deze korte trekking doe ik alleen met een kaart gekregen van een andere backpacker. De tocht gaat door verschillende bergdorpjes en ik moet toch nog vaak de weg vragen. Ik vergis me ergens en maak uiteindelijk een wandeling van 5 uur maar ik ben er geraakt! Niet ongeschonden want ik ben uitgeschoven bij een afdaling en heb een schaafwonde op mijn arm maar het is niet erg. Changu narayan is piepklein maar heeft een prachtige tempel die zeker de wandeling waard was ook al was het laatste stuk steil naar boven. 'S avonds slaap ik in hetzelfde guesthouse in bhaktapur.

No mountains

Changu Narayan temple

Roadblock

Woodwork Changu Narayan temple

De dag erna ga ik terug naar Kathmandu omdat ik mijn visum voor Myanmar moet gaan ophalen dat ik een week geleden heb aangevraagd. Daar verblijf ik in souvenir guesthouse. Het heeft geregend en thamel is een modderpoel vol met plassen. Na 15 minuten wandelen, ben ik bruin vanaf mijn knieën tot en met mijn voeten maar ik heb lenzen vloeistof gevonden!

'S avonds happy hour cocktails met Tricia, een Amerikaanse die ik al ontmoet heb in sarangkot. We spreken af om samen een trekking te doen in de buurt van Nagarkot. De volgende dag samen met Christine (Duitse) naar mijn favoriete restaurant in thamel, rosemary's kitchen.

Samen met Tricia ga ik terug naar Nagarkot waar ik eerder was en doen we een trekking van 3 dagen met gids Santa Lama. Santa heeft enkel een regenjas als bagage bij voor 3 dagen! Op de eerste dag komen we 's ochtends Aliska (Tsjechische) met haar gids tegen, ze doen dezelfde route dus de volgende dagen zien we elkaar vaak terug en delen we een kamer. De tocht is Nagarkot - Dhulikhel - Namo Buddha - Panauti.

Amazing

Do we need a guide ?

House with a view

So fashionable (Tricia, me & Aliska)

De wandeling is super met als hoogtepunt de overnachting in het namo buddha klooster. Dit is een zeer groot boeddhistisch klooster. Avondeten samen met de monniken, om 6 u gaan kijken naar de biddende monniken en ontbijt gehad in de tempel samen met hen. Ontbijt was gestoomd deeg met een soort bonensaus en zoute melkthee, niet echt ons ding.

Thrangu Tashi Yangtse Monastery

Morning prayers

Me, Tricia and Santa

Yummy breakfast

Boudha statues

Op de laatste dag rond de middag komen we erachter dat onze gids al de hele tocht ziek is, wij hebben niets gemerkt maar vandaag is hij echt traag en daardoor beginnen we hem uit te vragen. Uiteindelijk biecht hij het op en we geven hem medicamenten. Er is veel werkloosheid in Nepal en dus zijn ze blij als ze kunnen werken zelfs al zijn ze ziek. De rest van de tocht verplichten we hem om te drinken en meer rustpauzes te nemen. We zijn echt bekommerd om hem.

All in 15 m2 but no WiFi (?)

Rice harvest

Nu ben ik terug in Kathmandu en heb ik mezelf getrakteerd op een iets beter guesthouse dat rustiger ligt, veel licht, zeer proper en ruim is nl. thorong peak. Het is het extra geld zeker waard. Ik ben warme kleding gaan kopen voor mijn Everest base camp trekking (EBC) waarbij afdingen tot 30% minder, normaal is. Meestal zeggen ze al "I can give discount" als je de prijs vraagt.

Voor de rest hang ik hier gewoon rond, gewoon zalig niks doen! Koffie, cocktails of raksi drinken met die zotte Amerikaanse. Veel leuteren met mensen die je tegenkomt, zowel nepalezen als buitenlanders. Het is al de 4de keer dat ik terug in Kathmandu ben en mensen in winkels, bars, restaurants, ... herkennen je (sita, die lange belgische) en beginnen met je te praten. Ik amuseerde me hier geweldig!

Donderdag om 6u vertrek ik richting Everest base camp, eerst vliegtuigje naar lukla en dan 13 dagen wandelen in sagarmatha NP. 10 dagen klimmen, 3 dagen dalen van 2800m naar 5500m en terug. Dit zal een uitputtingsslag zijn vooral omwille van de hoogte. Dus allemaal duimen dat ik niet of niet teveel last krijg van de hoogte want met de conditie zit het wel goed heb ik gemerkt! Heb me gewogen en kan met 5 kilo minder ebc beginnen.

Ik zal proberen een kort berichtje te sturen als dit lukt.

Daarna neem ik afscheid van Nepal (snik) en neem ik het vliegtuig richting Thailand.

Posted by gdaniels 12:05 Archived in Nepal Tagged nepal Comments (6)

Nepal - gaunsahar: Het leven in een Nepalees bergdorpje

Mijn ervaringen in het kort vertellen lijkt een onmogelijke opdracht maar ik probeer het niet te lang te maken.

Besisahar is het stadje waar je aankomt met de bus van daaruit heb je 2 opties om naar gaunsahar te gaan, te voet of met een 4 WD bus die 1 keer per dag naar boven gaat. Bij aankomst ben ik te voet gegaan met een porter omdat de bus niet reed door slechte weg na hevige regenval de avond ervoor. De weg is steil naar boven met nauwelijks vlakke stukken, zweten dus! Daarna ben ik nog een keer te voet naar beneden gegaan en met de bus terug naar boven, bij vertrek met de bus naar beneden. De bus is roze met luide Nepalese muziek met dubbel zoveel mensen als zitplaatsen en volgepropt met gasbussen, rijstzakken, autobanden,... De bus zit dus propvol zowel in de bus als op het dak. De "weg" is in zeer slechte staat, het is dus een geschud de volledige 1,5u. Gelukkig heb ik een sterke maag, er worden kotszakjes uitgedeeld! Maar het ergste is het overhellen van de bus over de rand van de afgrond, meermaals moest ik mezelf eraan herinneren om rustig te blijven en te ademen en want ik was er helemaal niet gerust in. Er zou nog nooit een ongeluk gebeurt zijn met deze bus, wat een klein wonder is volgens mij.

Bus route

Walking down to besisahar

Het huis van shamser en zijn vrouw Kalpana en zijn zoon Pusan geeft een prachtig uitzicht op de bergen, het is echt adembenemend.

View from gaunsahar

Clouds covering the mountains

Sunrise on last day

Het huis is zeer eenvoudig en een beetje klein voor mij want ik moet constant gebukt rondlopen om mijn hoofd niet tegen de balken te stoten. De douche is een kraan want er is niet genoeg druk om de douchekop te laten werken en koud. De keuken stelt niet veel voor maar de kalpana kookt werkelijk zeer goed en redelijk gevarieerd, wel elke dag minstens 1 keer Dahl bhaat maar het is lekker. Ze gebruikt in alles knoflook en pepers dus het eten is goed gekruid en pikant. Daarnaast maakt ze ook lekkere thee met gember, geen nepali thee omdat ze geen Buffalo hebben voor de melk. Het eten gebeurt op een klein krukje in de keuken met je metalen bord in de hand en een lepel of vork, zij eten met hand en dus geen bestek. Mijn kamer is eenvoudig maar gezellig met veel boeken, achtergelaten door vorige vrijwilligers, het bed is een gewone houten constructie met steenharde matras maar ik heb er goed op geslapen.

Home stay of shamser

Kitchen

Bathroom

Verder hebben ze 4 kippen die overal rondlopen, ook in huis en een kat (Beyoncé!) die speelt met de kat van de buren (Romeo). En natuurlijk spinnen, vliegen, muggen en kleine salamanders!

Beyonce and Romeo

Mountain goat

De dag begint hier om 5 a 6 uur bij het opkomen van de zon. Ontbijt is rond 8u voor ons, nepalezen ontbijten niet en eten pas rond 10 dhal bhaat. Om 8:30u computerles tot 9:30u, school start om 10u tot 16u, lunch om 12 a 13u, om 16:30u terug computerles ( op schooldagen) en diner rond 7u. Naast de computerles heb ik kleine klusjes gedaan zoals poetsen en inrichten van het traditionele ronde huis als nieuwe verblijfplaats voor de vrijwilligers, onkruid wieden, mee naar school gaan om de les mee te volgen en Engels huiswerk te verbeteren tijdens de les. Voor de rest heel veel lezen en ronddwalen in het dorpje, ik heb 2 boeken uitgelezen. Iedereen gaat hier naar bed rond 9u dus ik heb ook heel veel geslapen de laatste dagen!

Outside roundhouse

Inside the traditional roundhouse

Internet was zeer slecht, soms werkte het maar zeer traag. Geen elec dan ook geen internet en elec lag soms zo goed als een hele dag uit. Om de 4 dagen moest er gebeld worden omdat er een probleem met de server ofzo was.

Computerles is een ware survival, je weet nooit hoeveel kinderen zullen opdagen, of je elektriciteit zal hebben en wanneer er weer een computer het begeeft. De computers zijn giften dus in alle talen, soms werkt batterij niet meer dus elec nodig, bij sommige werken bepaalde toetsen niet meer en de toetsenbord indeling is voor bijna elke PC anders. De bedoeling is dat de kinderen een Engelse tekst correct overtypen en daarnaast spelen ze ook educatieve spelletjes. Ik heb dit super graag gedaan want die kinderen zijn zeer enthousiast om met een computer te leren omgaan want dat hebben ze thuis natuurlijk helemaal niet.

Computer classroom

De privéschool waar Shamser de oprichter en directeur van is, is vergeleken met de publieke scholen zeer primitief. Het zijn platen koten in metaal op een zandgrond met een paar houten banken en een krijtbord. De kinderen roepen hier echt als ze iets zeggen, leraar inclusief, wat nodig is om boven het lawaai van de klassen ernaast uit te komen! Kinderen moeten soms een uur wandelen om naar deze school te komen. Ze krijgen hier al vanaf 6 jaar ofzo Engels, al is het accent niet altijd goed verstaanbaar. Ook hier super gemotiveerde kinderen die letterlijk springen op hun bankje om een antwoord te mogen geven of om aan bord te mogen komen.

Heaven hill academy

Classroom

Andere ervaringen:

• leeches (bloedzuigers), ze zijn met zeer veel. Ik ben 2 keer gebeten geweest, een heb ik niet gemerkt tot ik het bloed zag, de andere heb ik met een pincet moeten verwijderen. Je voelt er zeer weinig van maar er komt redelijk veel bloed uit de wonde.
  • in Nepal is de kalender anders, het is hier het jaar 2071, even wennen.
  • nepalezen gorgelen en spuwen zoals de Chinezen maar wel minder frequent, mijn haar komt er nog altijd van omhoog:-)
  • raksi gedronken, een soort drank gemaakt van rijst, uitgesproken als Roxy. Vond het niet super want was vermengd met water
  • van diarree naar constipatie, 2 weken aan een stuk, gelukkig had ik hier medicijnen voor want daar heb ik altijd last van
  • ik heb nog helemaal geen last gehad van mijn rug, wonderbaarlijk met die busritten! Ik ben dan ook super ontspannen!
  • algemeen probleem in Nepal is het afval dat overal ligt zelfs hier in het bergdorpje. Er zijn nergens vuilbakken en er is geen enkele georganiseerde vorm van ophaling vanuit de overheid dus de mensen gooien het gewoon waar ze staan op de grond of verbranden het. Dit is voor mij een grote ergernis maar ik begrijp dat de mensen weinig anders kunnen doen.

Dirt everywhere

Ik heb dus besloten om 2 weken vroeger te stoppen met mijn project gewoonweg omdat er niks te doen was. Het grootste deel van de tijd was ik de enige vrijwilliger en dat was niet wat ik gehoopt had. Dit was dan ook het project waarvan ik het minste informatie had. Maar het was zeker een super ervaring.

Village boy

Girl carrying load with head

Woman weeding in ricefield

Ricefields

Ik ben maandag 15 sept vertrokken met de roze bus en daarna met een minibus naar Kathmandu. Letterlijk geplet, 7 uur in een bus want benen konden niet tss de zetels! In besisahar chocolade gekocht dus dat bracht enige verzachting. Ik verblijf nu in het Tibet guesthouse in thamel (oude gedeelte van guesthouse). Waar ik onmiddellijk genoten heb van een warme douche, heerlijk! Ondertussen mijn was binnengebracht want mijn handwas technieken schieten duidelijk te kort. Heb eigenlijk net zoals de Nepalesen in vuile kleren rondgelopen de afgelopen dagen. Een nepali baggy broek gekocht die eigenlijk super comfortabel en luchtig is (niet foto waardig).

De bedoeling is om de Kathmandu valley te gaan verkennen en nog wat korte hikes te doen. Ik heb ondertussen ook mijn visum voor Myanmar hier aangevraagd, weinig info op internet hierover, adres incorrect maar uiteindelijk gevonden en het was op 15 minuten geregeld in tegenstelling van wat ik gelezen heb op internet.

Ik moet toegeven dat ik Kathmandu nu veel meer kan appreciëren dan een maand geleden, toen had ik er genoeg van na 3 dagen. Het verkeer en stof blijft natuurlijk onprettig zeker omdat ik een lichte verkoudheid heb, gekregen van een vrijwilliger in gaunsahar.

OPROEP aan iPod kenners, ik heb mijn muzieklibrary om zeep geholpen. Aangesloten op tablet om op te laden, is gaan syncen en is nu leeg. Vreemde is dat iTunes niet eens geïnstalleerd is op mijn tablet. Ik begrijp er niks van. Mijn muziek staat echter wel nog in folders op mijn iPod. Is er een mogelijkheid om mijn library terug te zetten vanaf mijn iPod. Ik heb geen itunes ter beschikking. Ik hoop er niet teveel op.

Posted by gdaniels 12:07 Archived in Nepal Tagged nepal Comments (5)

Nepal - gaunsahar: vrijwilligerswerk in bergdorpje

Enkel een kort berichtje, volledig verslag volgt later.

Zeer slechte internet connectie, vandaag 1,5u van de berg naar beneden gekomen van 1400m naar 800m om te winkelen en ncell data oplaadkaart te bemachtigen (laatste nog niet gelukt).

Geef momenteel 2 keer per dag computerles aan de kinderen van het dorp in een piepklein donker lokaaltje waar je nauwelijks kan bewegen als er 8 kinderen zij maar ze zijn super enthousiast en dat maakt het erg leuk.

Ik heb een Nepalese naam gekregen nl. Sita want mijn naam kan niemand uitspreken.

Voor de rest is er zeer weinig te doen daar op die berg buiten van het schitterende landschap genieten. Het is een unieke ervaring maar 4 weken zal waarschijnlijk toch te lang zijn als er niet meer te doen is en ik ben daar de enige vrijwilliger op het moment omwille van het laagseizoen.

Het eten is trouwens superlekker en zeer wonderbaarlijk hoe die vrouw dat voor elkaar krijgt in haar kleine primitieve keukentje!

Tot binnenkort.

En er zijn hier wel degelijk spinnen, gisteren een dikke in de "badkamer".

Posted by gdaniels 12:15 Archived in Nepal Tagged nepal Comments (8)

(Entries 19 - 21 of 26) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 »